V jednom z projektů výzkumné skupiny Kateřiny Chládkové testujeme,

Mon Apr 20 12:31:03 CEST 2020

zda předškolní děti preferují spíše svoji lokální mluvu než dialekt z jiného regionu a zda je taková preference modulována vlastní jazykovou/dialektovou zkušeností dítěte. O dětech i dospělých je známo, že dávají přednost mluvčím s rodilým přízvukem před mluvčími s přízvukem cizím: například děti si raději hrají s vrstevníkem, který má rodilý přízvuk; také spíše uvěří tvrzením, která pronesl mluvčí s rodilým přízvukem, než těm, která pronesl někdo s přízvukem cizím.

V tomto projektu zkoumáme, zda podobné preference u dětí existují i u přízvuků regionálních. Předškolní děti ze dvou regionů, středních Čech a Slezska, kde se mluví značně odlišnými dialekty češtiny, budou testovány na jejich společenské preference. Děti si prohlédnou fotografie dalších dětí a uslyší některé z nich hovořit v domácím dialektu a jiné v dialektu cizím. Budou požádány, aby uvedly, se kterým ze dvou současně prezentovaných dětí by si chtěly hrát. Výzkum ukáže, zda regionální přízvuk má podobné účinky, jaké byly dříve zaznamenány u přízvuků cizineckých, a zda je tento účinek modulován zkušeností jednotlivých dětí s různými nářečími češtiny.

Tento experiment je náplní studentské stáže v rámci programu Otevřená věda.