Aktuality

13.7.2017

Právě vyšlo číslo 3. Československé psychologie

Empirické studie jsou věnovány učení ve starším věku a nečestnému chování vysokoškoláků. Čtenářům jsou nově představeny čtyři psychodiagnostické nástroje převedené do češtiny.

13.7.2017

Prof. PhDr. Tomáš Urbánek, Ph.D. hovořil dne 11. 7. 2017

ve Studiu 6 o testování inteligence. Rozhovor naleznete na odkazu v 50. minutě vysílání ČT1.

15.6.2017

Číslo 2 Československé psychologie je věnováno empirické studii

o stereotypech souvisejících se sociální stratifikací a výzkumu role žáka při šikanování ve vztahu k sociální opoře.

12.6.2017

The team of Dagmar Strohmeier from the University of Applied Sciences Upper Austria and the team of Lenka Kollerová from the Institute of Psychology AS CR

investigate what promotes or hinders defending victims of bullying. They had a research meeting (June 6-9) and will organize a seminar (June 14).

Více aktualit

PsÚ AV ČR  › Lidé  › cv  › smolik

Doc. PhDr. Filip Smolík, Ph.D.

Psychologický ústav AV ČR, v.v.i.
Hybernská 8, 110 00 Praha 1
Tel. +420 221 403 907
Fax. +420 222 221 652
Email: smolik at praha.psu.cas.cz

 

Můj hlavní obor je vývojová psycholingvistika, tedy studium toho, jak se děti učí mateřský jazyk. V této oblasti se zabývám hlavně osvojováním slovosledu a pádových tvarů, porozuměním gramatické struktuře v raném věku vlivem sémantických vlastností slov na osvojování gramatických jevů a struktur interakcí mezi osvojováním gramatiky a sociálně-osobnostními faktory, zejména sociální kognicí a temperamentem tvorbou praktických nástrojů pro diagnostiku jazykového vývoje. Kromě práce s dětmi studuji i jazyk u dospělých, zejména syntaktický priming, zpracování morfologicky komplexních slov a změny ve struktuře jazyka u starších lidí. Příležitostně se podílím na dalších projektech z oblasti vývojové psychologie.

Vedoucí laboratoře Psychologického ústavu a Laboratoře behaviorálních a lingvistických studií PsÚ AV ČR a FF UK.

 

Reprezentativní publikace

(případně kompletní seznam publikací)

 

Smolík, F., Bláhová, V. (v tisku). Comprehension of verb number morphemes in Czech children: singular and plural show different relations to age and vocabulary. Přijato k publikaci ve First Language, 13. června 2016.

Smolík, F., Štěpánková, H., Vyhnálek, M., Nikolai, M., Horáková, K., Matějka, Š. (v tisku). Propositional density in spoken and written language of Czech-speaking patients with mild cognitive impairment. Přijato k publikaci v Journal of Speech, Language and Hearing research, 20. května 2016.

Smolík, F., Kříž, A. (2015). The power of imageability: the acquisition of inflected forms is facilitated in highly imageable verbs and nouns in Czech children. First Language, 35(3), 446-465.

Smolík, F. (2015). Word order and information structure in Czech 3-and 4-year-olds' comprehension. First Language, 35(3), 237-253.

Smolík, F. (2014). The Use of Gender Information in Lexical Processing in Czech 23-Month-Olds: An Eyetracking Study. In: Orman, W., Valleau, M. J. (Eds.): Proceedings of the 38th annual Boston University Conference on Language Development. Somerville, MA: Cascadilla Press.

Smolík, F., Vávrů, P. (2014). Sentence imitation as a marker of SLI in Czech: disproportionate impairment of verbs and clitics. Journal of Speech, Language and Hearning Research, 57, 837-849. DOI: 10.1044/2014_JSLHR-L-12-0384 abstract

Smolík, F. (2014).Noun imageability facilitates the acquisition of plurals: survival analysis of plural emergence in children.Journal of Psycholinguistic Research, 43, 335-350. DOI: 10.1007/s10936-013-9255-5 abstract

Markova, G.,Smolík, F. (2014). What Do You Think? The Relationship between Person Reference and Communication About the Mind in Toddlers. Social Development, 23, 61-79. DOI: 10.1111/sode.12044 abstract

Smolík, F., Seidlová Málková, G. (2011). Validity of language sample measures taken from structured elicitation procedures in Czech. Československá psychologie, 55, 451-461.

Smolík, F. (2010). Using multilevel modeling in the analysis of experimental data: cumulative effects of structural priming in children. Studia Psychologica, 52, 229-242.

Rice, M., Smolík, F., Perpich, D., Thompson, T., Rytting, N., Blossom, M. (2010): Mean length of utterance levels in 6-month intervals for children 3-9 years with and without language impairments. Journal of Speech, Language and Hearing Research,53, 333-49.

Rice, M., Smolík, F. (2007): Genetic Language Disorders. In Gaskell, G. (Ed.): Oxford Handbook of Psycholinguistics. Oxford, England: Oxford University Press.

Smolík, F. (2005). Lexical Growth and Acquisition of Morphological Forms. In: Burgos, A., Clark-Cotton, M. R., Ha, S.: Proceedings of the 29th annual Boston University Conference on Language Development. Somerville, MA: Cascadilla Press.

 

Profesní zkušenosti 

2002-2006 Postgraduální výzkumný asistent, Language acquisition studies lab, University of Kansas, Lawrence, KS, USA.
1996 - dosud Psychologický ústav AV ČR, pobočka Praha. Zprvu asistent, posléze další pozice, nyní vědecký pracovník.
1997-1998

Výzkumný asistent, Laboratoř psychometrických studií, Psychiatrické centrum Praha. Účast na vývoji Pražské metody deskripce chování novorozence.

 

Výuka

2007-současnost  University of New York in Prague. Výuka kurzů Psychology of Infancy and Childhood, Cognition, Statistics for Social Sciences a Multivariate Statistics.
2009-současnost Filozofická fakulta UK, občasná výuka kurzů o osvojování jazyka, psycholingvistice a experimentální psychologii.
2007-2011

občasná výuka psycholingvistiky a psychologické metodologie na PedF UHK a PedF UK.

 

Vzdělání 

2001-2006 Child Language Program, University of Kansas v Lawrence, KS, USA. PhD uděleno 2006. Disertace: Grammar sensitivity in children: syntactic priming and error detection. Vedoucí: Mabel Rice. Komise: Susan Kemper, Vicky Peyton, Holly Storkel, Mike Vitevitch.
2000 PhDr., Obecná psychologie, Filozofická fakulta UK, Praha.
1994-1999

Studium psychologie, Filozofická fakulta UK, Praha, teoreticko-výzkumná specializace. Diplomová práce Psychologické aspekty osvojování jazyka.

1993-1994 Studium psychologie, Filozofická fakulta UP, Olomouc.