Aktuality

4.8.2017

Tým Kateřiny Zábrodské Ph.D. z Psychologického ústavu

představil výsledky svého výzkumu pracovní spokojenosti českých akademiků v magazínu Universitas.

13.7.2017

Právě vyšlo číslo 3. Československé psychologie

Empirické studie jsou věnovány učení ve starším věku a nečestnému chování vysokoškoláků. Čtenářům jsou nově představeny čtyři psychodiagnostické nástroje převedené do češtiny.

13.7.2017

Prof. PhDr. Tomáš Urbánek, Ph.D. hovořil dne 11. 7. 2017

ve Studiu 6 o testování inteligence. Rozhovor naleznete na odkazu v 50. minutě vysílání ČT1.

15.6.2017

Číslo 2 Československé psychologie je věnováno empirické studii

o stereotypech souvisejících se sociální stratifikací a výzkumu role žáka při šikanování ve vztahu k sociální opoře.

Více aktualit

PsÚ AV ČR  › Lidé  › cv  › smolik

Doc. PhDr. Filip Smolík, Ph.D.

Psychologický ústav AV ČR, v.v.i.
Hybernská 8, 110 00 Praha 1
Tel. +420 221 403 907
Fax. +420 222 221 652
Email: smolik at praha.psu.cas.cz

 

Můj hlavní obor je vývojová psycholingvistika, tedy studium toho, jak se děti učí mateřský jazyk. V této oblasti se zabývám hlavně osvojováním slovosledu a pádových tvarů, porozuměním gramatické struktuře v raném věku vlivem sémantických vlastností slov na osvojování gramatických jevů a struktur interakcí mezi osvojováním gramatiky a sociálně-osobnostními faktory, zejména sociální kognicí a temperamentem tvorbou praktických nástrojů pro diagnostiku jazykového vývoje. Kromě práce s dětmi studuji i jazyk u dospělých, zejména syntaktický priming, zpracování morfologicky komplexních slov a změny ve struktuře jazyka u starších lidí. Příležitostně se podílím na dalších projektech z oblasti vývojové psychologie.

Vedoucí laboratoře Psychologického ústavu a Laboratoře behaviorálních a lingvistických studií PsÚ AV ČR a FF UK.

 

Reprezentativní publikace

(případně kompletní seznam publikací)

 

Smolík, F., Bláhová, V. (v tisku). Comprehension of verb number morphemes in Czech children: singular and plural show different relations to age and vocabulary. Přijato k publikaci ve First Language, 13. června 2016.

Smolík, F., Štěpánková, H., Vyhnálek, M., Nikolai, M., Horáková, K., Matějka, Š. (v tisku). Propositional density in spoken and written language of Czech-speaking patients with mild cognitive impairment. Přijato k publikaci v Journal of Speech, Language and Hearing research, 20. května 2016.

Smolík, F., Kříž, A. (2015). The power of imageability: the acquisition of inflected forms is facilitated in highly imageable verbs and nouns in Czech children. First Language, 35(3), 446-465.

Smolík, F. (2015). Word order and information structure in Czech 3-and 4-year-olds' comprehension. First Language, 35(3), 237-253.

Smolík, F. (2014). The Use of Gender Information in Lexical Processing in Czech 23-Month-Olds: An Eyetracking Study. In: Orman, W., Valleau, M. J. (Eds.): Proceedings of the 38th annual Boston University Conference on Language Development. Somerville, MA: Cascadilla Press.

Smolík, F., Vávrů, P. (2014). Sentence imitation as a marker of SLI in Czech: disproportionate impairment of verbs and clitics. Journal of Speech, Language and Hearning Research, 57, 837-849. DOI: 10.1044/2014_JSLHR-L-12-0384 abstract

Smolík, F. (2014).Noun imageability facilitates the acquisition of plurals: survival analysis of plural emergence in children.Journal of Psycholinguistic Research, 43, 335-350. DOI: 10.1007/s10936-013-9255-5 abstract

Markova, G.,Smolík, F. (2014). What Do You Think? The Relationship between Person Reference and Communication About the Mind in Toddlers. Social Development, 23, 61-79. DOI: 10.1111/sode.12044 abstract

Smolík, F., Seidlová Málková, G. (2011). Validity of language sample measures taken from structured elicitation procedures in Czech. Československá psychologie, 55, 451-461.

Smolík, F. (2010). Using multilevel modeling in the analysis of experimental data: cumulative effects of structural priming in children. Studia Psychologica, 52, 229-242.

Rice, M., Smolík, F., Perpich, D., Thompson, T., Rytting, N., Blossom, M. (2010): Mean length of utterance levels in 6-month intervals for children 3-9 years with and without language impairments. Journal of Speech, Language and Hearing Research,53, 333-49.

Rice, M., Smolík, F. (2007): Genetic Language Disorders. In Gaskell, G. (Ed.): Oxford Handbook of Psycholinguistics. Oxford, England: Oxford University Press.

Smolík, F. (2005). Lexical Growth and Acquisition of Morphological Forms. In: Burgos, A., Clark-Cotton, M. R., Ha, S.: Proceedings of the 29th annual Boston University Conference on Language Development. Somerville, MA: Cascadilla Press.

 

Profesní zkušenosti 

2002-2006 Postgraduální výzkumný asistent, Language acquisition studies lab, University of Kansas, Lawrence, KS, USA.
1996 - dosud Psychologický ústav AV ČR, pobočka Praha. Zprvu asistent, posléze další pozice, nyní vědecký pracovník.
1997-1998

Výzkumný asistent, Laboratoř psychometrických studií, Psychiatrické centrum Praha. Účast na vývoji Pražské metody deskripce chování novorozence.

 

Výuka

2007-současnost  University of New York in Prague. Výuka kurzů Psychology of Infancy and Childhood, Cognition, Statistics for Social Sciences a Multivariate Statistics.
2009-současnost Filozofická fakulta UK, občasná výuka kurzů o osvojování jazyka, psycholingvistice a experimentální psychologii.
2007-2011

občasná výuka psycholingvistiky a psychologické metodologie na PedF UHK a PedF UK.

 

Vzdělání 

2001-2006 Child Language Program, University of Kansas v Lawrence, KS, USA. PhD uděleno 2006. Disertace: Grammar sensitivity in children: syntactic priming and error detection. Vedoucí: Mabel Rice. Komise: Susan Kemper, Vicky Peyton, Holly Storkel, Mike Vitevitch.
2000 PhDr., Obecná psychologie, Filozofická fakulta UK, Praha.
1994-1999

Studium psychologie, Filozofická fakulta UK, Praha, teoreticko-výzkumná specializace. Diplomová práce Psychologické aspekty osvojování jazyka.

1993-1994 Studium psychologie, Filozofická fakulta UP, Olomouc.